Wettiging handtekening
Het wettigen of legaliseren van een handtekening betekent dat een daartoe bevoegde overheid de echtheid van een handtekening schriftelijk bevestigt. Deze wettiging heeft echter niet tot doel de echtheid van de inhoud van het document te bewijzen.
U kunt uw handtekening laten wettigen bij het gemeentebestuur van de gemeente waar u woont of in een andere gemeente.
Voorwaarden
- De persoon van wie de handtekening gewettigd moet worden, moet zijn woonplaats hebben in een Belgische gemeente.
- Het document mag niet bestemd zijn voor immorele, bedrieglijke of strafbare oogmerken.
- De formaliteit moet nuttig of nodig zijn. Het mag bijgevolg niet gaan om een louter private akte (een eigenhandig geschreven testament bijvoorbeeld).
Procedure
De burgemeester van de gemeente of zijn gemachtigde gaat na of de te legaliseren handtekening overeenstemt met die van de persoon van wie de identiteit wordt vastgesteld. Een handtekening op een wit vel papier kan nooit gelegaliseerd worden.
Voor bepaalde attesten van bevolking en akten van burgerlijke stand die u nodig hebt in het buitenland, kunt u de legalisatie online aanvragen via het e-loket eLegalization.
Meebrengen
- het document waarop de handtekening moet gewettigd worden
- uw identiteitskaart
Laat u de handtekening van iemand anders wettigen, dan moet u de identiteitskaart van deze persoon en een door hem of haar ondertekende volmacht meebrengen.
Uitzonderingen
Voor Belgen of vreemdelingen die niet in België wonen, kan een handtekening enkel gewettigd worden bij de dienst Legalisatie van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken.
Dienst Burgerzaken (enkel op afspraak)
Stadhuis
Marktplein 7
nu open sluit om 12 u.
8620 Nieuwpoort- Tel. 058 22 44 40
- 058 22 44 45
- bevolking@nieuwpoort.be
- http://www.nieuwpoort.be