Terug naar school met Stijn Deprez
Leerkracht lager onderwijs bij gemeenteschool De Pagaaier
Elke editie van ‘NUS’ geven we graag het woord aan één van de medewerkers van Stad Nieuwpoort. Stijn Deprez (47) is reeds 25 jaar leerkracht in de gemeenteschool De Pagaaier en kijkt enthousiast uit naar het komende schooljaar. Stijn is al 23 jaar gelukkig getrouwd met Kathy en papa van Bo, Thibe en Seppe. Hij is geboeid door muziek, culinaire ontdekkingsreizen en zijn biologische moestuin.
Welke opleiding heeft u gevolgd om leraar te worden?
Ik volgde drie jaar de lerarenopleiding op de Garenmarkt in Brugge (nu de VIVES Hogeschool). Daarna ben ik me blijven bijscholen op vlak van projectwerk, hoogbegaafdheid en mindset.
Waarom heeft u gekozen voor een job als leerkracht in Nieuwpoort?
Ik beëindigde zo’n 25 jaar geleden mijn stage in het vijfde en zesde leerjaar in de klas van juf Ann Peel in gemeenteschool De Pagaaier. Toen ik afstudeerde, kon ik er eerst parttime, en al snel fulltime aan de slag, om er nooit meer weg te gaan.
Gemeenteschool De Pagaaier is steeds een school geweest met een eigen visie. Tijdens mijn lerarenopleiding was deze school hét toonvoorbeeld van hoe je op een alternatieve en innovatieve manier kon lesgeven. Toen ik afstudeerde en er een opdracht vrijkwam, heb ik geen moment getwijfeld.
Wat maakt de job als leerkracht uniek?
Onze job is uniek omdat we met het ganse team elke dag hard werken om onze leerlingen zelfstandigheid aan te leren. Zo helpen we hen om bewust hun eigen pad te kiezen, met de nodige vaardigheden en kennis.
Hoe ziet een typische werkdag er voor u uit?
Meestal vertrek ik met de fiets naar school, als het weer het toelaat. Aangekomen op school zet ik eerst een lekker kopje koffie, de ideale start van mijn dag en het perfecte aanknopingspunt voor een gesprek met collega’s, ouders of leerlingen. Ook het doornemen van de weekplanning hoort bij het begin van mijn dag. Hierdoor ben ik meteen op de hoogte van de allerlaatste wijzigingen.
Tijdens lesmomenten staan de leerlingen centraal. We kiezen voor activiteiten die onze leerlingen doen groeien, uitdagen en zelfvertrouwen geven. Na schooltijd treffen we de nodige voorbereidingen zodat we de leerlingen zo goed mogelijk kunnen begeleiden.
Wat vindt u leuk aan uw job?
Leerkracht zijn, is zeer uitdagend en boeiend omdat de job gepaard gaat met een grote verantwoordelijkheid. Naast het lesgeven bied ik ook beleidsondersteuning en vervang ik directrice Ann tijdens haar afwezigheid. De verscheidenheid van mijn huidige opdracht vind ik ontzettend leerrijk en uitdagend. Het zorgt ervoor dat ik mijn job echt tof blijf vinden.
Zijn er zaken waar u tegenaan loopt in uw job?
Af en toe is er een moment waarop iets niet loopt zoals gehoopt, maar dan kan ik altijd terecht bij mijn collega’s voor advies. Ook de leerlingen bieden u de nodige oplossingen wanneer je hen bij een probleem betrekt. Deze probleemoplossende gesprekken zijn heel interessant en ik kan daar heel gelukkig van worden.
Welke competenties moet u hebben als leerkracht?
Een leerkracht moet volgens mij zeker empathisch, flexibel, sociaal, nieuwsgierig, progressief, kritisch, positief en opbouwend zijn. U moet vertrouwen hebben en geven, geen controlefreak zijn, want dat werkt verstikkend. Duidelijk en consequent zijn in het meedelen van verwachtingen is belangrijk. Vernieuwend zijn maar ook kunnen vasthouden aan wat goed werkt. Uw antennes richten op de wereld om tunnelvisie te vermijden en dit ook meegeven aan de leerlingen. En bovenal echt zijn. Leerlingen hebben het onmiddellijk door als u een rolletje speelt.
Heeft u boeiende anekdotes van op de werkvloer?
De meest grappige anekdotes ontstaan door fantastische woordspelingen of gebeurtenissen die je hoort van collega’s en van leerlingen. Zo was ik eens het slachtoffer van een bankoverval, want er stond een bank en ik was erover gevallen.
Welk moment in je carrière zul je nooit meer vergeten?
Elk moment waarop je een leerling boven zichzelf ziet uitstijgen. Dan weet je echt weer waarom je ervoor koos om leerkracht te zijn.
Maar met stip bovenaan staat de kennismaking met Anny Cooreman en Lucas Hermans van Cleverkids. Ze leerden me hoe je duurzaam les kunt geven: duurzaam vanuit het standpunt als leerkracht, maar ook met een duurzaam effect bij de leerlingen.
Hoe zie je de job als leerkracht evolueren?
Vroeger stond ‘de onderwijzer’ per definitie vooraan en doceerde. Hij tikte met een stok op het bord en wees de woorden aan die de leerlingen luidop moesten lezen.
Sinds ik werk met de methode ‘Rekentrappers’, heb ik anders leren lesgeven. Leerlingen krijgen vertrouwen en de kans om hun zelf gevonden oplossingen onder elkaar te vergelijken. Hier komen zeer boeiende gesprekken uit voort.
Video-instructies en onthoudfiches zijn boeiende vernieuwingen. Leerlingen kunnen vooraf de theorie en technieken thuis al eens doornemen, om later de oefeningen in de klas vlotter te kunnen maken. Dat werkt veel efficiënter. Ook kunnen leerlingen de instructies gebruiken om de leerstof later te herhalen.
Tot slot, wat maakt gemeenteschool De Pagaaier speciaal?
Bij ons is lokaal leren heel belangrijk. De naam van onze school – De Pagaaier – is dan ook heel toepasselijk. Een pagaaier is een ander woord voor peddelaar, iemand die het ruime sop kiest en zijn eigen koers durft te varen met de riemen of pagaaien die hij heeft.
Het schept een mooi beeld waarvoor we staan. We proberen ons onderwijs levensecht te maken door kinderen in contact te brengen met de realiteit, houden zielsveel van de natuur en maken leerlingen bewust dat bewegen belangrijk is.
Levensechtheid is één van de pijlers waarvoor onze school bekend staat. De uitstappen, jaarlijkse bosklassen en het gebruik van levensecht didactisch materiaal tijdens leeractiviteiten illustreren dit.
We richten ons op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling, op de groei van sociale en lichamelijke vaardigheden en kennis. Zo zetten we hard in op de strijd tegen pesten en werken we ook nauw samen met ADIBIB-ontwikkelaar Eureka Leuven, het CLB en het ondersteuningsnetwerk om leerlingen efficiënt vaardigheden en kennis te laten opdoen. Leren leren is ons stokpaardje.
We mogen echt zeggen een ‘open’ school te zijn waar kinderen en ouders zich thuis voelen. Niemand valt bij ons uit de boot.