Dienst Wonen - Kirby Sarrazijn
Kirby Sarrazijn: deskundige Wonen aan het woord
Kirby Sarrazijn staat bij Stad Nieuwpoort aan het roer van de Dienst Wonen. We gingen met haar in gesprek. Ze vertelt wat het belang is van haar dienst en waarvoor mensen er terechtkunnen.
Wanneer werd de Dienst Wonen opgestart?
Ik ben begonnen bij de Stad in februari 2021. Dit in opvolging van Len Beschuyt die de Dienst Wonen opgestart heeft in mei 2020. Onze taken werden vroeger opgevolgd door Woonhuis NieKo. Woonhuis NieKo was een intergemeentelijke samenwerking tussen Nieuwpoort en Koksijde. De samenwerking stopte op 1 januari 2020. Sindsdien werd de draad terug opgenomen door Nieuwpoort. Mensen die vroeger bij Woonhuis NieKo aanklopten, kunnen nu terecht in ons woonloket.
Een woonloket: wat is dat precies? Voor welke zaken kunnen mensen bij jou terecht?
Het woonloket is een adviespunt over - wonen in de ruime betekenis van het woord. Inwoners kunnen bij mij terecht voor vragen omtrent bouwen en verbouwen, premies met betrekking tot wonen, info omtrent (sociaal) huren en verhuren, leegstand en verkrotting, leningen voor energiebesparende maatregelen, info omtrent woning - kwaliteit etc.
Mensen kunnen zelf bepalen hoe ze de Dienst Wonen contacteren. Ze kunnen een fysieke afspraak maken via de website, maar evengoed kun je mij telefonisch of per e-mail contacteren. Vooral in deze bijzondere tijden is het belangrijk dat we de burgers blijven begeleiden en adviseren bij hun vragen. Ik probeer op elke woonvraag een zo goed mogelijk antwoord of een oplossing te bieden.
Is het woonloket er alleen voor inwoners? Of ook voor andere doelgroepen?
Elke gemeente zorgt voor een eigen woonloket. In principe is het loket dus gericht op inwoners van onze stad. Uiteraard kunnen mensen met een eigendom in Nieuwpoort, die vragen hebben over hun woning, ook bij mij langskomen.
Welke tips geef je mee aan mensen die bouwen en verbouwen?
Volgende vijf tips zijn altijd belangrijk in een dergelijke situatie:
1. Probeer je administratief voor te bereiden op de renovatie. Welke werken wil ik doen? Hoeveel budget heb ik? Hoe zal ik dit doen?
2. Bezoek beurzen, vraag bouwadvies bij professionals of doe inspiratie op (online of in magazines).
3. Vraag bij familie, vrienden of buren hoe zij hun renovatie hebben ervaren en hoe zij dit hebben aangepakt.
4. Vraag meerdere offertes op bij verschillende aannemers om een goed beeld te hebben van gangbare prijzen.
5. Informeer voor welke premies je in aanmerking kunt komen en lees goed de voorwaarden.
Welke zaken op vlak van energie zijn belangrijk voor de Nieuwpoortenaar? Waarmee hou je best rekening?
Het vinden van een voordelige leverancier voor je woning is een belangrijke eerste stap. Door de juiste leverancier te kiezen, kun je soms flink wat geld besparen. Uiteraard speelt de prijs daarbij een rol.
Er zijn ook andere factoren waar je rekening mee kunt houden bij je keuze: vast of variabel contract, groene versus grijze stroom, contractduur, heffingen en taksen etc. Wanneer je op het punt staat om een energiecontract af te sluiten met een leverancier kun je eerst een V-test uitvoeren. De V-test vergelijkt objectief alle contracten voor aardgas en elektriciteit, van alle energieleveranciers op de Vlaamse markt. Op basis van je jaarlijks verbruik kun je snel en eenvoudig berekenen hoeveel je het komende jaar zou betalen als je vandaag een energiecontract afsluit.
Veel mensen kennen de V-test echter niet. Deze simpele online tool gaat na wat het voordeligste energietarief is volgens jouw persoonlijk gekend verbruik. De V-test kun je zelf uitproberen via vtest.vreg.be. Je kunt hiervoor ook steeds langskomen op het woonloket. Dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn en hoe je kunt overstappen. Een interessante tip is ook om je in te schrijven voor de jaarlijkse groepsaankoop groene stroom, georganiseerd door Provincie West-Vlaanderen. Vele gezinnen hebben hier al heel wat geld mee kunnen besparen. Deze campagne loopt telkens van december tot maart.
Wat betekent ‘duurzaam wonen’ voor jou?
Duurzaam wonen is voor mij een levensstijl waarbij we bewust zo weinig mogelijk energie, water, warmte en ruimte proberen te gebruiken. En we deze ook gaan hergebruiken. Door energiebewust te leven, kunnen we onze toekomst veiligstellen. Duurzaam wonen is goed voor het milieu, ons welzijn en de lokale economie. Zelf krijg je er ook een gezondere woonst bij en je kunt onafhankelijk worden van anderen. Door het plaatsen van zonnepanelen bijvoorbeeld ga je bewuster om met je verbruik en bespaar je energie. Het is ook minder belastend voor het milieu.
Er is trouwens een nieuwe premie voor wie zonnepanelen neemt. Als je vanaf 2021 zonnepanelen plaatst, kun je bij Fluvius een premie krijgen tussen 300 en 1.500 euro. Voor meer informatie én de aanvraag surf je naar www.fluvius.be
Zie je trends op vlak van wonen in Nieuwpoort?
Ik merk dat er twee verschillende doelgroepen aanwezig zijn. Enerzijds hebben we een alsmaar meer oudere bevolking. Anderzijds vestigen er heel wat jonge mensen zich in de stad. Nieuwpoort wil in de toekomst hierop inspelen om jonge gezinnen in Nieuwpoort te houden én het betaalbaar wonen mogelijk te laten blijven.
Werkt de Stad met bepaalde partners samen op vlak van wonen?
De Dienst Wonen wordt in eerste instantie ondersteund door Wonen Vlaanderen. Dit is dé belangrijkste partner voor het voeren van het woonbeleid. Daarnaast werk ik ook vaak samen met interne diensten van de Stad om een eenzijdig beleid te kunnen voeren. Verder onderhouden we contacten met externe diensten: het RSVK Westkust en Woonmaatschappij IJzer & Zee op vlak van sociaal wonen, Energiehuis DVV Westhoek en Acasus inzake bouwadvies en energie etc. Door de samenwerking met al deze partners staat de Dienst Wonen sterker in zijn schoenen en kunnen we de burgers nog beter te woord staan.
Wat wordt gedaan om de dienstverlening zo goed en uitgebreid mogelijk te maken?
Elke woonvraag probeer ik op maat te behandelen en – indien nodig – zo goed als mogelijk door te verwijzen naar andere diensten. Om deze kwalitatieve dienstverlening te kunnen garanderen, volg ik regelmatig extra opleidingen en netwerk ik met de verschillende partners en actoren op de woonmarkt. Zo kan ik steeds de correcte en recentste info meegeven aan de inwoners. De contacten met de verschillende partners onderhouden en hierin een goed overleg voeren, is uiteraard ook essentieel voor de verdere uitbouw en groei van de Dienst Wonen.
Dienst Wonen (enkel op afspraak)
Marktplein 7
nu gesloten opent maandag om 08 u.
8620 Nieuwpoort- Tel. 0498 92 92 57
- wonen@nieuwpoort.be