Nieuwpoorts hoofdstuk van Triënnale Beaufort van start

Stad Nieuwpoort, Provincie West-Vlaanderen en Westtoer hebben in bezoekerscentrum Westfront het Nieuwpoortse luik van Beaufort24 op gang getrapt. De Duitse Alexandra Bircken stelt haar werk tentoon op en rond het Koning Albert I monument, de eigenzinnige creatie van de Spaanse Selva Aparicio siert de groene omgeving van De Koolhofput. De achtste editie van Triënnale Beaufort vindt plaats van woensdag 27 maart tot en met zondag 3 november 2024.

De Provincie West-Vlaanderen en Westtoer presenteren in 2024 de achtste editie van Triënnale Beaufort aan de Belgische kust. Achttien nationale en internationale beeldende kunstenaars stellen van 27 maart tot en met 3 november 2024 unieke werken tentoon in negen deelnemende kustgemeenten.

Ook Nieuwpoort toont zich opnieuw een enthousiaste partner van het kunstproject, verklaart burgemeester Geert Vanden Broucke: “Nieuwpoort is er al sinds 2003 steevast bij, wat heeft gezorgd voor een bijzondere en innige band tussen het Beaufort-kunstfestival en onze stad. Met tal van uitzonderlijke creaties tot gevolg. Een aantal publiekslievelingen van toen sieren op vandaag het Nieuwpoortse straatbeeld en zijn uitgegroeid tot iconische landmarks. Ik ben er zeker van dat de nieuwe werken een kwalitatieve aanvulling zullen vormen op de reeds aanwezige kunstparels.”

Fabric of Life

Uitgangspunt van deze editie is het concept ‘Fabric of Life’. Een metafoor voor een vanzelfsprekende verbondenheid, een vlechtwerk van verschillende lijnen, richtingen en patronen. Een vertrekpunt om onze nabije omgeving opnieuw onder ogen te zien en te koppelen aan mogelijke verbeeldingen.

In dat licht staat ‘de plek’ dan ook centraal tijdens Beaufort24, vertelt curator Els Wuyts: “De reeks concrete plekken in de verschillende kustgemeenten zijn uitgelezen aanleidingen om bepaalde vertellingen zichtbaar te maken. Op die plekken is ruimte gemaakt om soms onzichtbare legendes te laten spreken, sporen van bepaalde geschiedenissen terug te vinden of thema’s die de gemoederen bezighouden te benadrukken. Zoals in een groots monument of een intiem kunstwerk meer dan één verhaallijn terug te vinden is, kunnen veelzijdige meningen of onontdekte waarden aan het oppervlak komen drijven.”

Alexandra Bircken

Aan het Koning Albert I monument pakt de Duitse kunstenares Alexandra Bircken uit met het tweeledige werk Top down / Bottom up, bestaande uit twee groene vrouwensculpturen.

Het ene jonge meisje daagt de wetten van de zwaartekracht uit. Schijnbaar moeiteloos voert ze een handenstand uit op de hoogste rand van het monument. Haar evenbeeld staat beneden, op de toppen van haar tenen en met gestrekte armen. Zoals Atlas het hemelgewelf op zijn schouders droeg, draagt dit meisje het gewicht van de wereld van vandaag en gisteren. De lichamen van jonge vrouwen worden gezien als het ultieme symbool van jeugd en schoonheid en worden vaak als dusdanig gecommercialiseerd.

De begrippen ‘top down’ versus ‘bottom up’ duiken op in de sociologie en marketing. Vinden evoluties in de maatschappij plaats doordat grote figuren van bovenaf de touwtjes in handen hebben en veranderingen aansturen, of is het net het volk dat van onderuit de dingen in beweging zet? Dit kunstwerk zet ons aan het denken: staat het meisje op haar hoofd of staat onze wereld op zijn kop? Dat is slechts een kwestie van perspectief.

Selva Aparicio

De Spaanse kunstenares Selva Aparicio creëerde voor provinciedomein De Koolhofput de kunstinstallatie at Rest. Het werk is geen individuele verwezenlijking, maar kwam tot stand met en door de inwoners van Nieuwpoort. Voor dit werk maakte ze afgietsels van handpalmen. Ze verzamelde er honderden in Nieuwpoort, bij jong en oud. In de bronzen lijnen kun je levenslijnen, maar net zo goed nerven van bladeren lezen. De 4.400 bronzen tegeltjes werden individueel gegoten, technisch een heus huzarenstukje.

Pas wanneer je in het kunstwerk zit, word je letterlijk omhuld door alle handen. Je voelt je als het ware omhelsd. Wat op het eerste gezicht enkel mooi oogt, heeft ook een donker randje en doet ons stilstaan bij wat we herdenken. De mensen die hun handafdrukken nalieten, zullen na verloop van tijd niet meer onder ons zijn, zoals ook de natuurelementen de tegeltjes zelf zullen doen verweren.

De dood is hier ook letterlijk niet veraf: de omgeving van De Koolhofput was het front van de Eerste Wereldoorlog. De titel at Rest heeft verschillende betekenislagen. Enerzijds verwijst deze naar het ter plaatse tot rust kunnen komen, op deze intieme locatie, anderzijds ook naar het verstrijken van de tijd en de dood.

Het werk van Aparicio blijft na afloop van Beaufort24 staan en wordt definitief opgenomen in het Nieuwpoorts openluchtkunstpatrimonium. Het geldt daarmee ook als nieuwe toevoeging aan het intergemeentelijk Beaufort Beeldenpark.

Meer Beaufort24        

Bij Toerisme Nieuwpoort is een bezoekersgids te koop voor 2 euro. Voor fietsers en wandelaars zijn trajecten uitgetekend langs nieuwe en eerdere Beaufort-werken. Voor wie met kinderen Beaufort24 wil ontdekken, is er een kijkboek met doe-en zoekopdrachten voor 1 euro.

Alles over Beaufort24 lees je op www.triennalebeaufort.be.